The mighty tortoise – Meng Model Tyrannosaurus review

on jul3 2013

tsbz -

HISTORY BEHIND THE VEHICLE

O veículo A39 Tortoise (tartaruga) foi desenvolvido em 1943, no meio da Segunda Guerra Mundial. O veículo foi projetado como um tanque pesado de assalto com tremenda blindagem frontal e lateral, o que permitiu que fosse inexpugnável contra o temível canhão alemão de 88mm. O projeto foi uma das várias propostas da Nuffield Organisation, a qual foi propondo veículos maiores e mais pesados em cada desenho. O Tortoise começou sendo denominado como Proposta 16, que afinal recebeu luz verde para início da produção sem que nenhum protótipo tivesse sido construído. Assim, a produção começou direto dos desenhos e modelos em escala do veículo, sendo 25 peças a projeção de construção inicial. Como ocorreu, a guerra terminou antes que o carro entrasse em serviço e a produção foi cancelada depois de apenas 6 veículos produzidos.  Após a guerra, os veículos finalizados foram levados para a Alemanha para testes e os resultados foram favoráveis, tendo se destacado a dirigibilidade e a fiabilidade da plataforma. Infelizmente, todos os veículos foram canibalizados, a não ser pelo A39 mantido em funcionamento no Bovington Tank Museum.

The Tortoise was designed in 1943, in the middle of WWII, and was designed to be a heavy assault tank with massive frontal and side armour that rendered it safe from the withering fire of the dreaded German ’88. It was one of a string of proposals from the Nuffield Organisation, which became larger and heavier as the series continued. The Tortoise started life as proposal 16, which got the go-ahead to proceed to production without a prototype having been built – instead production was ordered from the drawings and a mock-up of the completed vehicle, and 25 were specified for the first batch. As it happened, the war was over before the Tortoise saw service, and production was cancelled after only 6 examples were built. They were taken to Germany for trials following the war, and the reports that returned were favourable, with good reliability and handling. Sadly, all but one were scrapped, with the remaining A39 kept in running condition at Bovington tank museum.

Pesando aproximadamente 78 toneladas, o Tortoise é um tanque-monstro com esteiras largas que auxiliam a distribuição de seu ultrajante peso, o que é sábia prevenção contra o atolamento do veículo. A superestrutura é fixada no mesmo estilo do Hetzer e StuG, embora haja uma pequena torre de metralhadora com rotação total no topo do carro, com duas metralhadores BESA e dois conjuntos de tubos dispersores de fumaça, além de mais dois conjuntos de tubos dispersores de cada lado do canhão. Uma metralhadora BESA adicional equipa a frente do carro, o que, finalmente, nos reporta ao canhão de 32 libras. Os maciços manteletes e a blindagem frontal têm a inacreditável expessura de 228mm, com 155mm nas saias laterais, o que fazia do Tortoise impenetrável para qualquer canhão/munição que os alemães dispunham.

Weighing in at 78 tons, the Tortoise is a monster of a tank, with broad tracks to help it spread its massive weight over the ground to prevent bogging down. The superstructure is fixed in the same style as the Hezter and Stug, although there is a small machinegun turret on the top that has full rotation, sporting two BESA machine guns and a six-barrelled smoke dispenser cluster, plus a further two on the front corners at each side of the gun. A further BESA is mounted on the front of the hull in a ball mount, which brings us neatly to the 32-pounder gun that dominated the front of the vehicle. The huge mantlet bulges forward, and frontal armour is an eye-popping 228mm, with 155mm on the side skirts, which made it impervious to almost anything the Germans could launch at it.

Embora equipado com motor traseiro da Rolls-Royce Meteor, a evolução do motor Merlin, a transmissão frontal propulsionava o veículo a míseras 12 milhas por hora, com um alcance de apenas 140 milhas. A velocidade de cruzeiro baixava para 4 milhas por hora quando fora das estradas. Devido a largura de quase 4 metros, era praticamente impossível transportar o veículo por ferrovia, sendo necessário um trailer especial e dois caminhões acoplados para transporte, uma verdadeira composição incontrolável.

Although powered by a rear mounted Rolls-Royce Meteor, a development of the Merlin engine, the transmission at the front could only pull this monster along at a paltry 12mph, with a range of only 140 miles. The speed dropped to 4mph off-road, and because it was so wide at almost 4m, it would have been near impossible to transport it by rail, and road transport wasn’t much easier requiring a special trailer and two trucks daisy-chained together, resulting in a long and  wagon train.

Technical Data (dados técnicos): As listed on the Tank Museum site length: 7.2m (hull length w/o gun), width: 3.7m and height: 2.8m.

a

THE KIT

O kit possui 467 peças distribuídas em 7 sprues de plástico na cor verde escura, dois sprues das esteiras link-by-link na cor marrom escuro e uma seção de fio de nylon para simular os cabos de metal, além do manual colorido com quatorze páginas no formato A5. A qualidade geral do kit é excepcional e com diversos detalhes refinados. O hull é uma peça só e é demais. A Meng Model faz parte do século 21! Há recriação das linhas de solda na maioria das peças onde estas são necessárias, porém há locais onde a linha do molde é aparente.  Na realidade, como a maior parte do hull é fundido, é muito fácil corrigir esse problema.  Não há marcas de pinos de injeção aparente, o que é muito bom. O detalhe na superfície das peças é excelente com destaque para a textura de fundição e as grandes linhas de solda no casco superior além de números de fundição, diversos rebites e outros detalhes. O canhão é também feito e é uma peça única, o que facilita a montagem. Os links das esteiras são excelentes, sem qualquer mácula ou marca, sendo que as conexões com os sprues estão em locais de fácil acesso e limpeza. O kit não tem qualquer parte interior mas muitas das sub-montagens permitem a movimentação, tais como: a cúpola rotativa do comandante e a torreta de metralhadoras na parte superior do casco, as grandes alças de reboque tanto na frente quanto atrás, a trava do canhão principal,canhão e metralhadora frontal moveis e além do mais as escotilhas para a tripulação podem ser posicionadas abertas no caso de se incluir as figuras. Como foi mencionado, não existem decais fornecidos junto com o kit e também não há qualquer informação quanto a marcações,numeros,etc. O kit é fantástico!

The kit consists of 467 parts in dark green plastic divide in 7 sprues, 144 track links in dark brown plastic divided in 3 sprues, a length of nylon string and a colored 14 page A5 instruction booklet. The standard of moulding is overall awesome with clean crisp detail.  Detail on the one piece upper hull is excellent. Meng got on the 21th century train! There are welds molded into the majority of parts where necessary, but there is also noticeable seam line along the hull. Actually, there is no issue here since the it is a major cast piece and it will be easy to clean the seam lines. There is no visible sink marks whatsoever. There is excellent surface detail on the parts most notably the cast texturing and larger welds on the large superstructure as well as some casting numbers, numerous bolt heads and other details. The one piece barrel is also beautiful. The track links are amazing and without any blemish or marks. The sprue attachments are located on easy access points making the cleaning easy and flawless. The kit has no interior but many of the larger and smaller sub-assemblies are designed to be movable such as the rotating Commander’s cupola and machine gun turret on the superstructure, the large towing pintles front and rear as well as the barrel travel lock to the movable Besa MG and main gun mountings along with separate crew hatches that can be positioned open if including crew figures. The kit looks Impressive!

As instruções são tradicionais com a visão explodida das peças e com sequências de montagem bem específicas e fácil de acompanhar. O papel brilhante é de excelente qualidade e as instruções são um belo livrinho, marca registrada dos kits da Meng. A sequência de montagem está dividida em 23 etapas, que estão distribuídas em 14 páginas coloridas. As etapas são claras e concisas e, dado o número reduzido de peças, além da ausência de PE e partes transparentes, é uma montagem bem fácil e direta. Há X esquemas de pintura, todos em Olive Drab Inglês ou SCC 15. Vale lembrar que, como o veículo nunca foi operacional, não há marcações incluídas no kit.

The instructions are the usual exploded view type drawings that have clearly laid out assembly sequences that are easy to follow. The glossy high quality glossy paper  and the booklet format make the instructions another fine feature. The build sequence is contained in 23 steps which are distributed in 14 color pages. The steps are clear and concise and given the few parts and the absence of PE and clear parts, it looks a very straightforward and easy build. The instructions suggest X paint schemes, all in Olive Drab or English SCC 15 Olive Drab. Worth to mention the absence of decals.

De acordo com a Meng Model, para oferecer aos modelistas o kit do A39 Tortoise perfeito, a empresa estendeu o período de desenvolvimento, o que resultou no lançamento em data posterior da inicialmente planejada. Com o generoso apoio do Tank Museum in Bovington, na Inglaterra, o kit reproduz o veículo com a maior fidelidade possível. O gigante e pesado hull,  o imenso fighting compartment moldade em uma única peça, as rodas, a fantástica suspensão com barras de torção e as delicados links das esteiras certamente serão uma diversão sem fim.

According to Meng Model, in order to present modelers a perfect A39 Tortoise model kit, MENG has extended its development period, resulting in late release. With kind support of the Tank Museum in Bovington UK, this kit reproduces the real vehicle as much as possible. The huge and heavy hull, big fighting compartment molded in one piece, realistic wheels, staggering torsion bar suspension system and fine track links will surely bring endless joy.

a

Upper hull  – awesome casting

Tortoise upper hull 01-

a

Upper hull – nice grill and panels details

Tortoise upper hull 02-

a

Bottom hull

Tortoise botton hull 01-

a

Bottom hull – downside details

Tortoise bottom hull 02-

a

Sprue A – wheels and suspension parts

Tortoise sprue A-

a

Sprue B – more wheels and suspension parts

Tortoise sprue B-

a

Sprue C – great mantlet detail and commander cupola casting

Tortoise sprue C-

a

Sprue D – side skirts and one-piece gun barrel

Tortoise sprue D-

a

Sprue E – LBL tracks

Tortoise sprue E-

a

aimages (1)-

a

CONCLUSION

Este é um kit grande e atrativo com um alto nível de detalhamento (suspensão, cúpola do comandante, torre de metralhadoras, lançadores de fumaça, escapamento traseiro, etc).  A arte de caixa, a qualidade da embalagem e a qualidade do manual são dignos de nota. O resultado é um modelo impressionante e será sem duvida muito bem-vindo em qualquer coleção de veículos aliados, mesmo sendo um veiculo de testes que não participou de batalhas.

This is a large and impressive kit with a high level of detail (suspension bogies, commander’s cupola, MG turret and smoke launchers,the rear mounted exhaust muffler, etc).  The boxart,  packaging quality and the instructions booklet finesse are also worthy of note. It will build into an impressive model as it comes and should be a welcome addition to the Allied ranks even if only reaching the testing stage at the end of hostilities.

branco

Prós: Kit muito completo e muito bem feito. Peças com detalhes excepcionais e feitas com a melhor tecnologia corrente. Canhão e Hull em peça única. Esteiras link-by-link da melhor qualidade. Instruções bem detalhadas e com papel de primeira qualidade. Box-art maravilhoso. Sem dúvida o melhor kit da Meng Models até o momento, não deixando nada a desejar em relação a qualquer Dragon, Bronco,  AFV CLUB e Tamiya.

Contras: Nada para mencionar.

Highs: Compreensive and superbly done model kit. Sharp and clean details developed with latest cutting edge technology. Single piece upper hull and barrel. Top quality track links. Fine and detailed instructions with high quality paper. Killer box-art. The best Meng Model release so far. High standard model kit akin to Dragon, Bronco, AFV CLUB and Tamiya.

Lows: Nothing to note.

a

Rating: 10/10

a

Agradecimentos a Meng Model que forneceu o kit para review.

Thanks to Meng Model for the review sample.




3 Comments, Comment or Ping

  1. 1

    Hey there, I think your blog might be having browser compatibility issues.
    When I look at your blog in Safari, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping.

    I just wanted to give you a quick heads up! Other then that,
    wonderful blog!

    03 jul
  2. 2

    Thanks for finally writing about >The mighty tortoise – Meng Model Tyrannosaurus review | Recently | Panzerfist <Loved it!

    03 jul
  3. 3

    Wonderful, what a blog it is! This weblog gives
    useful information to us, keep it up.

    03 jul

Reply to “The mighty tortoise – Meng Model Tyrannosaurus review”


« Meng’s FT-17 Light Tank (Cast Turret) Is Coming!

Arquivos

By Date

By Topic

RSSSubscribe via RSS

Subscribe via e-mail

Enter your email address: